Statement by the office owner and change in the AML procedure

Together with my team, we are one of the few accounting firms in Poland that can also serve clients in Hungarian. I come from Hungary and speak Hungarian at home and at work every day. I enjoy participating in Polish-Hungarian meetings, both cultural and economic events. I often act as an interpreter, often for a symbolic fee. However, I must remind our clients that we provide professional services in the Republic of Poland. Although we are technically able to communicate with Hungarian authorities in their official language, both verbally and in writing, we do not provide such services (or benefits). We do not have the legal capacity to operate professionally in Hungary; in Poland, we are bound by the law of the Republic of Poland.
When conducting business in Poland, we must comply with Polish legislation. Not only do legal regulations change everywhere, but society also changes, both in Poland and abroad. Adapting to changes often means that we have to change our priorities and the way we operate. The time has come to introduce further changes to the operation of our office.
As an institution obliged under Article 2, paragraph 1, point 15a of the Act of March 1, 2018 on counteracting money laundering and financing of terrorism, we are changing the procedure used to date for verifying the personal and economic data of the Office’s Clients.
We are attaching Appendix 13 to the Office’s new procedure for counteracting money laundering and terrorist financing, which will serve as a template for a declaration of economic relations with entrepreneurs over whom the Hungarian government exercises direct or indirect control or entrepreneurs conducting business activities in Hungary who participate in an organization known as the National Cooperation System.
The need to introduce these changes is due to the Hungarian Government’s actions against European legal standards and financial policy, and their concealment of criminals wanted and convicted in other European Union countries for fiscal offences or for accepting financial benefits in exchange for actions or omissions in the performance of public functions or in the course of economic activity.
As part of our ongoing monitoring of our Client’s economic relations, we pay particular attention to assessing the risk of transactions carried out with the above-mentioned entities, as I do not agree with the above-described conduct and it is not only my moral but also my legal obligation to distance myself from them.

Wraz z moim zespołem tworzymy jedno z nielicznych biur rachunkowych w Polsce, które ma możliwość obsługi Klientów także w języku węgierskim. Pochodzę z Węgier i używam języka węgierskiego w rodzinie, i w pracy codziennie. Chętnie uczestniczę w spotkaniach polsko-węgierskich, zarówno w ramach wydarzeń kulturalnych, jak i gospodarczych. Niejednokrotnie w roli tłumacza, często za symboliczne wynagrodzenie. Natomiast muszę przypomnieć naszym Klientom, że zawodowo usługi świadczymy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Mimo, że technicznie mamy możliwość porozumiewania się z organami Węgier w mowie i w piśmie w języku urzędowym ich kraju, usług (czy przysług) takich nie świadczymy. Nie mamy prawnej możliwości działać zawodowo na Węgrzech, w Polsce obowiązuje nas prawo Rzeczpospolitej Polskiej.
Prowadząc działalność gospodarczą w Polsce musimy przestrzegać przede wszystkim przepisy ustawodawstwa polskiego. Nie tylko przepisy prawne się zmieniają wszędzie, ale także społeczeństwo, tak samo w Polsce jak i poza granicami Polski. Adaptacja do zmian często powoduje, że musimy zmienić priorytety i sposób naszego działania. Nadeszła pora na wprowadzenie kolejnych zmian w działaniu naszego biura.
Jako instytucja zobowiązana w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 15a Ustawy z  dnia 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,  zmieniam stosowaną dotychczas procedurę z zakresu weryfikacji danych osobowych i gospodarczych Klientów Biura.
Do nowej procedury Biura w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dołączamy załącznik nr 13, który będzie wzorem oświadczenia o stosunkach gospodarczych związanych z przedsiębiorcami, w którym pośrednią lub bezpośrednią kontrolę sprawuje Rząd Węgier lub przedsiębiorcy, mający miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Węgier, którzy uczestniczą w organizacji zwanej Systemem Narodowej Współpracy.
Konieczność  wprowadzenia tych zmian jest spowodowana działaniem Rządu Węgier przeciwko europejskim standardom prawnym i polityce finansowej, ukrywaniu przez nich przestępców poszukiwanych i skazanych prawomocnie w innych krajach Unii Europejskiej za przestępstwa skarbowe lub za przyjęcie korzyści majątkowych w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu funkcji publicznej lub w toku działalności gospodarczej.
W ramach bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych naszych Klientów zwracamy szczególną uwagę na ocenę ryzyka transakcji przeprowadzonych z w.w. podmiotami, ponieważ nie zgadzam się z wyżej opisanym postępowaniem i jest moim nie tylko moralnym, lecz prawnym obowiązkiem zdystansować się od nich.